Thursday, November 3, 2011

aku yang daif lagi hina

semalam, ikot parent pergi surau adalah sesuatu yang tidak juga luar biasa tetapi sudah jarang di lakukan. atas alasan kesibukan ntah dari celah mana plus kemalasan yang terlampau membuatkan aku jarang pergi surau. kalau dulu dekat sekolah tak yah cakap la kan...?student who was stay at hostel mesti taw la life kat hostel ni cane gayenye. bila waktu da nak dekat maghrib je, masing masing mula la kecoh nak  gerak mandi then tros pergi ke surau atau masjid. kalau aku dulu, kena masok musolla. kat situ aktiviti harian baca ma'thurat and dengar taklimat dari exco then kalau ade masa lagi, panggil la sapa sapa yang rasa bertuah untuk memberi sedikit tazkirht. bak kata senior aku, bagi tazkirah kat depan ni boleh ajar kite confident your self. yela, cakap depan ramai orang...yela kot. 


phew.....'_'.......cita bukan main panjang lagi, x masok lagi main point yang aku nak cerita sebenarnya. actually i dont want to share about lifestyle at hostel coz....hurm,whatever! so, nak story pasal tazkirah yang aku dengar semalam. salah satu yang ustaz bagitau adalah seksaan mereka yang nak berjihad di jalan allah...


1- di mesir, bekas pemimpin nya -kamu tahu siapa bukan- telah menghukum sesiapa yang ingin bercakap tentang islam dan perjuangan dengan menggantungkan diri mereka secara terbalik kaki diatas dan kepala di bawah selama 12jam. perkara ini akan berulang sehingga mereka merasa orang itu tidak lagi mahu menjalankan aktiviti mereka.


2- di ......................... da lupa nama tempat menghukum pejuang islam dengan mengsalai daging mereka diatas bara api sehingga separuh masak. maksud separuh masak di sini kulit akan mengelembung dan nampak isi sedikit tidak puas dengan kejaman tadi, mereka menambah dengan memaksa pejuang-pejuang ini untuk berlari dari tingkat pertama sehingga tingkat yang tertinggi sekali dalam keadaan gelap gelita.


subhanallah....sanggup mereka lakukan perkara tersebut kepada mereka yang memperjuang agama yang sama-sama di anuti...jadi, adkah islam hanya pada atas kad pengenalan sahaja???


so,that why i want to share with you guys. they are so cruel kn???... seriously aku hampir menangis kot dengar kisah tu. tapi aku kan c0ol....so, cover-cover la kan my tears tu.hehehe.


bila terkenang kembali cerita yang ustaz cerita tu, adakah aku juga mampu untuk bersabar dalam perjuangkan agama ku ni...?sedangkan nak tegur orang pon, tegur dalam hati je...eh eh, dengar cerita kalau tegur dalam hati bukan ke selemah lemah iman? huhuhu....


jadi, dalam nafas yang masih bersisa ini, marilah kita sama-sama renungkan...

sungguh, jalan menuju ke syurga banyak dugaan
 yang terpaksa ditempuh.







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShoutMix chat widget